Prevence
Projekt NENECH TO BÝT
Naše
škola se zapojila do projektu pomáhajícího v boji proti šikaně. Kdokoliv může
pomocí webu www.nntb.cz
varovat před šikanou ve svém okolí. Šikanu může oznámit sám postižený,
ale i kamarádi, kteří si všimli, že se někomu děje nějaká křivda. Zprávu
o šikaně nebo jejím zárodku - vylučování z kolektivu - obdrží školní metodik
prevence, pomoci může i Linka bezpečí (www.linkabezpeci.cz).
Pozor - škola: Základní škola Žďár nad Sázavou, Komenského 2 (ne jen
ZŠ)
Primární prevence rizikového chování u žáků základní školy je soustava
opatření, kterými předcházíme nežádoucím jevům, rizikovému chování a zmírňujeme
tak důsledky a škody tímto chováním již způsobené
Minimální preventivní program je dokument školy, který vede žáky ke zdravému
životnímu stylu, jejich osobnostnímu a sociálnímu rozvoji a ostatním
dovednostem. Preventivní program se skládá z nespecifické, specifické a
efektivní prevence, čímž podporuje žáky, vede je ke všemu výše uvedenému, ale
zapojuje i celý pedagogický sbor a zákonné zástupce žáků školy. MPP je zpracován
na jeden rok, podléhá kontrole ČŠI, je vyhodnocován a hodnocení je součástí
výroční zprávy.
Rizikové jevy se v současné době dělí na:
- záškoláctví
- šikanu a násilí
- kyberšikanu
- rizikové sporty
- rizikové chování v dopravě
- rasismus a xenofobii
- negativní působení sekt
- rizikové sexuální chování
- užívání návykových látek (alkoholových a nealkoholových)
- poruchy příjmu potravy
- netolismus (virtuální drogy)
- gambling (patologické hráčství)
- týrání, zanedbávání a zneužívání dětí
Přímé a nepřímé varovné signály šikanování
Přímé varovné signály šikanování mohou být např.:
- Posměšné poznámky na adresu žáka, pokořující přezdívka, nadávky,
ponižování, hrubé žerty na jeho účet
- Kritika žáka, výtky na jeho adresu, zejména pronášené pohrdavým
nepřátelským nebo až nenávistným tónem
- Nátlak na žáka, aby dával věcné nebo peněžní dary šikanujícímu
nebo za něj platil
- Příkazy, které žák dostává od jiných spolužáků, zejména pronášené
panovačným tónem
- Skutečnost, že se jim podřizuje
- Nátlak na žáka k vykonávání nemorálních až trestných činů či k
spoluúčasti na nich
- Honění, strkání, šťouchání, rány, kopání, které třeba nejsou
zvlášť silné, ale je nápadné, že je oběť neoplácí
- Rvačky, v nichž jeden z účastníků je zřetelně slabší a snaží se
uniknout
Nepřímé varovné signály šikanování mohou být např.:
- Žák je o přestávkách často osamocený, ostatní o něj nejeví zájem,
nemá kamarády
- Při týmových sportech bývá jedinec volen do mužstva mezi
posledními
- Při přestávkách vyhledává blízkost učitelů
- Má-li žák promluvit před třídou, je nejistý, ustrašený
- Působí smutně, nešťastně, stísněně, mívá blízko k pláči
- Stává se uzavřeným
- Jeho školní prospěch se někdy náhle a nevysvětlitelně zhoršuje
- Jeho věci jsou poškozené nebo znečištěné, případně rozházené
- Zašpiněný nebo poškozený oděv
- Stále postrádá nějaké své věci
- Odmítá vysvětlit poškození a ztráty věcí nebo používá
nepravděpodobné výmluvy
- Mění svoji pravidelnou cestu do školy a ze školy
- Začíná vyhledávat důvody pro absenci ve škole
- Odřeniny, modřiny, škrábance nebo řezné rány, které nedovede
uspokojivě vysvětlit
Varování pro rodiče
Rodiče žáků by si měli všímat především těchto možných signálů šikanování:
- Za dítětem nepřicházejí domů spolužáci nebo jiní kamarádi
- Dítě nemá kamaráda, s nímž by trávilo volný čas, s nímž by si
telefonovalo apod.
- Dítě není zváno na návštěvu k jiným dětem
- Nechuť jít ráno do školy (zvláště když dříve mělo dítě školu
rádo). Dítě odkládá odchod z domova, případně je na něm možno i
pozorovat strach
- Ztráta chuti k jídlu
- Dítě nechodí do školy a ze školy nejkratší cestou, případně střídá
různé cesty, prosí dovoz či odvoz autem
- Dítě chodí domů ze školy hladové (agresoři mu berou svačinu nebo
peníze na svačinu)
- Usíná s pláčem, má neklidný spánek, křičí ze snu, např. "Nechte
mě!"
- Dítě ztrácí zájem o učení a schopnost soustředit se na ně
- Dítě bývá doma smutné či apatické nebo se objevují výkyvy nálad
- Zmínky o možné sebevraždě
- Odmítá svěřit se s tím, co je trápí
- Dítě žádá o peníze, přičemž udává nevěrohodné důvody (například
opakovaně říká, že je ztratilo), případně doma krade peníze
- Dítě nápadně často hlásí ztrátu osobních věcí
- Dítě je neobvykle, nečekaně agresivní k sourozencům nebo jiným
dětem, možná projevuje i zlobu vůči rodičům
- Dítě si stěžuje na neurčité bolesti břicha nebo hlavy, možná ráno
zvrací, snaží se zůstat doma
- Své zdravotní obtíže může přehánět, případně i simulovat
(manipulace s teploměrem apod.)
- Dítě se vyhýbá docházce do školy
- Dítě se zdržuje doma více, než mělo ve zvyku
|