únor 2006
březen 2006
|
Úvodní informace
V roce 2005 jsme v rámci projektu SIPVZ získali finance na zakoupení
6 programovatelných LEGO stavebnic MindStorms for Schools s
programovacím jazykem RoboLab.
Žáci 9. B (třída s RVI) se věnovali práci s touto stavebnicí asi 3
měsíce a pak v rámci závěrečné práce připravili vlastní model.
Svou práci zpracovali do těchto webových stránek. Podívejte se.
Popis práce
Závěrené práci se žáci věnovali asi 5 vyučovacích hodin (někteří i po
vyučování).
Zadání
- volné - dopředu promyslete, co má model dělat.
V programu
použijete alespoň dvě větvení - např. podmínku určenou stavem senzoru a
paralelní větvení (tj. model bude reagovat na stav senzoru - buď
bude dělat něco nebo něco jiného a zároveň poběží ještě jiná
činnost)
- můžete si také vybrat z připravených úkolů:
- Auto, které nevyjede z omezeného prostoru
Příprava: velký bílý papír, na kterém je černou lepící páskou
vymezena plocha pro pohyb autíčka.
Úkol: Naprogramujte auto tak, aby jezdilo ve vymezeném prostoru.
Pokud přijede na černou čáru, vydá zvuk. signál, zabliká, couvne,
pootočí se a jede dál.
- Auto, které zajede po vyznačené cestě do garáže
Příprava: velký bílý papír, na kterém je vyznačena černou lepící
páskou cesta ke garáži (alespoň 1 zatáčka)
Úkol: Naprogramujte auto tak, aby zajelo do garáže po vyznačené
cestě. Na konci cesty musí automaticky zastavit (vhodný senzor).
- Závora
Sestavte závoru, která se automaticky otevře na signál z
fotobuňky a po určité době se opět zavře. Když je závora otevřená,
vyšle nějaký signál, než se začne vracet dolů, ozve se výstražný
signál.
- Dopravní pás
Sestavte dopravní pás, po kterém pojedou výrobky (např. bonbony).
Výrobky se shromažďují na konci pásu v ohrádce. Fotobuňka na pásu
automaticky počítá, kolik prošlo výrobků. Když projde 5 výrobků,
ozve se signál, pás se zastaví a ohrádka s výrobky se
posune/vyklopí.
- Automatické osvětlení
Sestavte lampu, která se automaticky rozsvěcuje podle toho, jaké
je kolem světlo.
(V šeru svítí naplno, na přímém světle zhasne).
- Klimatizace
Sestavte model jednoduché klimatizace místnosti. Klimatizace se
zapne, když v místnosti rozsvítíme. Při nízké teplotě se zapne
topení (červená žárovka), při teplotách nad 26°C se zapne větrák. Po
celou dobu svítí v místnosti osvětlení (bílá žárovka). Když žárovku
vypneme, klimatizace se vypne také.
- Kolotoč
Sestavte kolotoč, který se rozjede po sepnutí spínače a točí se
půl minuty. Roztáčí se postupně a také postupně brzdí. Když se
kolotoč točí, hraje hudba a blikají žárovky. Než se rozjede a když
se zastaví, vydá výstražný signál. Když kolotoč stojí, žárovky svítí
slabě.
|